המאמר הבא הוא מאמר המבוא לסדרת מאמרים אשר ילמדו אותך כל מה שאתה צריך על מנת לטפל באופניים שלך באופן מקצועי ולהפיק מהם את המרב. מתמקד בכמה כסף כדאי להשקיע ברכישת זוג אופניים ואיזה סוג של אופניים כדאי לרכוש כך שיתאימו לצרכיך.
בסדרה נסביר נלמד אותך להכיר את האופניים שלך, להכיר את החלקים שלהם וכיצד הם פועלים יחד.
נסביר איך לכוון את האופניים שלך, איך לבצע תחזוקה ואילו כלי עבודה כדאי שיהיו ברשותך.
נלמד אותך איך להפיק מהאופניים שלך את המרב וכיצד לבצע תחזוקה חודשית ותחזוקה שנתית שוטפת ומונעת.
נסביר לך איך להאריך את חיי האופניים שלך, להגדיל את נוחות הנסיעה ולשפר את הבטיחות שלך.
נסביר לך מה אתה יכול לתקן ומה אתה לא יכול וניתן לך טיפים של מומחים לשמירת האופניים שלך במצב מצוין כשאתה מבצע את רוב התיקונים בעצמך.
נעבור על ענייני בטיחות וכיצד לאחסן את האופניים שלך כדי לשמור עליהם לטווח הארוך.
מילת אזהרה אחת רק לפני שמתחילים: סדרת ההמלצות שמובאות בסדרה זו אינה מהווה כל מצג או התחייבות או אחריות ביחס למידת הדיוק או השלמות של התוכן, ובפרט אין אחריות לשימוש אשר נעשה על ידי כן מאן דהוא. האמור לעיל אינו מהווה מתן שירות מקצועי כלשהיא אלא מובא לצורך השכלה וידע כללי. כל מי שמבקש לעשות שימוש בידע ובהמלצות, ראוי שיפעיל שיקול דעת בריא באשר ליכולותיו וישכור או ייעזר בגורם מקצועי במקום שבו הוא נדרש. בכל מקרה האחריות היא על המשתמש בלבד ולא תישמע כל טענה לכותבים.
מבוא והקדמה – כמה כסף כדאי להשקיע ברכישת זוג אופניים ואיזה סוג לרכוש?
עבור רבים אופניים הם הרבה יותר מכלי תחבורה.
הרכיבה על אופניים מהווה עבור רבים “מדיטציה”, דרך להתחבר עם הטבע והסביבה, דרך להתחבר עם האני הפנימי דרך התמודדות עם אתגרים חיצוניים ותוך למידת המקצב הפנימי, הזדמנות למסגרת חברתית מעניקת השראה ומקדמת, ותמה יסודית לטיולים בחו”ל וליצירת קשרים מהנים ומפרים עם זרים.
כן, את כל זה יכולים להעניק לנו האופניים, ואכן אנו רואים אנשים שמשקיעים בזוגות אופניים סכומים שיכולים במדינת ישראל לאפשר רכישה של רכב קטן ומבלים את השבתות והחגים והחופשים הפנויים שלהם בקבוצות רכיבה.
חלק עושים את זה באדיקות גדולה יותר וחלק פחות.
חלק רוכשים אופניים בהתאמה אישית שבהם חלק אחד כמו מושב או פדלים (ואופניים מקצועיות מגיעות ללא פדלים למי שלא מגיע כיוון שרוכבים מקצועיים אוהבים להתאים את הפדל באופן אישי) יכול לעלות עשרות אלפי שקלים, והאחרים רוכשים אופניים יקרות ואיכותיות כמקשה אחת ומבצעים בהם שינויים מזעריים אם בכלל.
רבים מצויים בין לבין – בין המצב שבהם אופניים מהווים עבורם תחבורה בסיסית בלבד לבין המצב ששבו הם משקיעים סכומים גדולים בכל קנה מידה. אותם רבים עשויים לרכוש אופניים בסכומים שיכולים לנוע בין כמה מאות שקלים בודדים, 1,500 ₪ עד 3,000 או 4,000 ₪ או אפילו 5,000 עד 10,000 ₪.
ושלא תבינו לא נכון, עבור הרוכב/ת הסביר/ה ביותר, זה/ו שרוכב/ת בשדות או בפארקים בעיר עם בן/בת הזוג ו/או הילדים כל כמה שבועות הבחירה באופניים איכותיות בתקציב התחלתי שנע סביב 1,500-2,000 ₪ יהיו בדרך כלל הבחירה הנכונה והמוצלחת ביותר, זו שתיתן את התשואה הגבוהה ביותר ביחס כיף ותועלת לשקל.
אופניים כאלו עשויות לשמש את הרוכב/ת גם ברכיבות קצת יותר מקצועיות בחבורות של חברים או חברות ש”מבינים” ומשקיעים ממש באופניים, אולם ייתכן ובהמשך יבקשו הרוכבת או הרוכב “לעלות” דרגה.
נקודה נוספת שכדאי לקחת בחשבון היא האחזקה.
אם כבר הקצבת כסף לאופניים ואתה מתכוון לקחת את הנושא ברצינות צריך לקחת בחשבון שיהיו עלויות נוספות כמו מנעול ושרשרת, מנשא לרכב וכלי עבודה, קסדה, משאבה, ערכה לתיקון פנצ’רים, מילוי חומר נגד תקרים ועוד.
כל הנ”ל ברמה בסיסית טובה וסבירה עשויים לעלות לך עוד כמה מאות שקלים טובים שצריך וכדאי בהחלט לקחת אותם בחשבון.
אז אחרי כל ההקדמה הזו הדבר הבסיסי ביותר שאת/ה צריכים לעשות זה לענות לעצמכם על כמה שאלות – ולענות עליהם בכנות:
– איזה שימוש תעשו בפועל עם האופניים, באמת? האם תרכבו בעיקר בסביבה עירונית? למכלת? בפארקים בסביבה? ברכיבות שטח? רכיבות מקצועיות עם חברים?
– כמה באמת תרכבו על האופניים? האם תרכבו מדי פעם והאופניים ישכבו במחסן או גרוע מכך יהיו קשורות בחוץ ויחלידו רוב הזמן?
– האם אתם מתעניינים באמת באיכות האופניים או שאתם מנסים להרשים מישהו?אפילו את עצמכם אולי?
– כמה כסף תרצו להוציא על האופניים ועל טיולי האופניים במהלך השנה הקרובה. תהיו מדוייקים, מהו סכום הכסף שאיתו תרגישו בנוח להוציא על העניין הזה, בין אם ככלי תחבורה ובין אם כתחביב. לחלק מהאנשים קשה לפעמים להעריך את הסכומים שאיתם הם ירגישו בנוח, ולכן אם קשה לכם לקבל החלטה מומלץ לתחשב כך: תעריכו כמה זמן מזמנכם היקר ואנרגיית החיים שלכם אתם מוכנים להחליף ב 100 ₪ נטו נקיים לכיס. אחר כך תעריכו כמה זמן ואנרגיה הייתם מוכנים לתת תמורת רכישת האופניים לו הייתם מתבקשים לעבוד ישירות תמורתם ולאחר מכן תבצעו את ההתאמה עם אותם 100 ₪ ותראו כמה כסף בדיוק אתם מוכנים להשקיע ועדיין להרגיש בנוח עם ההוצאה. (התרגיל הזה מומלץ אגב לכל סכום של הוצאה, לא רק אופניים).
– כמה כסף אתם יכולים להוציא על האופניים, תוך שאתם שומרים על איזון עם ההוצאות האחרות ועם דרישות הבית ובן/בת הזוג?
– אם אתם רוכבי הרים מתחילים או רוצים להתחיל ומפנטזים על “התמקצעות” בתחום, היינו ממליצים לכם קודם כל לחשוב טוב טוב אם מה שאתם רוצים זה ריאלי? האם יש לכם את הזמן, המשאבים והתקציבים הנדרשים לכך? מענה לאיזה צרכים אתם חושבים שהרכיבה על האופניים תיתן לכם והיכן אתם יכולים למצוא מענה כזה באופן זמין ופשוט כבר היום כאן ועכשיו מבלי “להיכנס לכל זה”. אילו מחירים ובאילו תחומים תצטרכו לשלם (כאן זה לא על כסף), כדי לחיות את התחביב הזה שלכם, והאם ניתן להסתפק בקצת פחות ממה שאתם מפנטזים (קצת פחות רכיבה, קצת פחות מרחקים, קצת פחות השקעה של זמן ושל כסף) ועדיין לקבל את מרב האיכויות מהרכיבה שתבצעו בפועל?
– שוב, קחו בחשבון את העלויות הנלוות ועלויות של תיקונים שונים שמגיעות אף הן לכמה עשרות או מאות שקלים בודדות בשנה.
אז תכלס – על מה וכמה היינו ממליצים?
אם את/ה רוצה להשתמש באופניים כתחבורה עירונית בסיסית כדי לרכב מדי פעם לפה ולשם, לא היינו ממליצים להשקיע יותר מכמה מאות שקלים. יתר על כן, היינו ממליצים לך לרכוש “אופני נשים”, כלומר כאלו עם רמה נמוכה שהם נוחות במיוחד לעלייה ולירידה, מאוזנות מבחינת חלוקת משקל, ובאופן אישי, האופניים המועדפות עלינו.
אם את/ה רוצה אופני “הרים” זולות ופשוטות בעלות של מאות שקלים בודדות, שימו לב שאתם רוכשים אופניים שיש בהם מעבירי הילוכים של SIMANO (שימנו) או SRAM (סראם), שהן שתי החברות המובילות בשוק, ועדיף אופניים שבהם כל מכלולי ההילוכים (ידיות ומעבירים) הם מתוצרת איכותית. כך ישמשו אותך האופניים לאורך זמן ועם תחזוקה מינימלית.
רצוי בכל מקרה להשקיע בנוזל נגד תקרים כדי למנוע בזבוזי זמן מיותרים על החלפת ותיקוני פנימיות.
אם התחבורה העירונית הופכת להיות קצת יותר משמעותית עבורך, ואפילו עיקרית הרי ששוב היינו ממליצים על “אופני נשים”, אבל קצת יותר מושקעות במבנה של “קרוזר”, שיכולות להגיע כבר לסכומים של החל מ כ 1,000-1,500 ₪ ועד ל 2,000-3,000 ₪.
אופני קרוזר כאלו בדרך כלל מגיעות עם צמיגים מעוגלים וגדולים יותר, עם מושבים נוחים במיוחד ועם מבנה כידון גבוה ומעוגל ש”מתיישב” לך בידיים. יתרון נוסף הוא שהאופניים פשוט נראות נהדר ומשרות אווירת “רטרו” מחוייכת, כאילו אנחנו נמצאים בסרט הולנדי בשחור לבן בשנות ה 30/40 העליזות ורוכבים לנו ללא דאגות…
אם את/ה מוצאים את עצמכם רוכבים למרחקים קצת יותר גדולים וגם סוחבים איתכם תיק/ים, קניות וכיוצא באלו מומלץ בחום לשקול את הטרנד שהולך ומתלהט של אופניים חשמליות.
אופניים חשמליות ניתן למצוא במחירים של החל מ כ3,000 ₪ לאופניים בסיסיות ופשוטות ועד לסביבות ה 8,000 ₪ וצפונה לאופניים איכותיות יותר ולתלת אופן חשמלי, שיכול להוות גם תחליף לקלנועית עבור חלק מהאנשים המבוגרים.
אופניים חשמליות חוקיות משתמשות במנוע עזר וזה אומר שאתם מסובבים את הדוושות ומנוע העזר נכנס לפעולה. מניסיון אישי זה כמו לרכב על חמאה. זה נוח בצורה בלתי רגילה ובמיוחד בעליות ואפילו חדות (נסענו על כבישים שעולים מכיוון תל אביב לתוך רמת גן ופשוט נדהמנו מהתוצאה). בעיקרון לאופניים חוקיות לא צריכה להיות מצערת הפעלה ידנית אולם באופניים חשמליות רבות מותקנת ידית כזו, גם אם האופניים עומדות בתקן.
אתם יכולים לרכוש אופניים חשמליות מתקפלות, אם אתם רוצים להשתמש בהם אם אתם מגיעים מחוץ לעיר וחונים במקום מסויים, או מגיעים באמצעות הרכבת, וכך להגיע באמצעותם בקלות אל מקום העבודה או לכל מקום אחר שאתם רוצים להגיע אליו בקלות ובנוחות, בלי להיות תלויים בתחבורה ציבורית ובלי לבזבז זמן על מציאות מקום חנייה באזורי ובשעות העומס.
אם יש בידיכם אופניים איכותיות, תרצו אולי לשקול לרכוש ערכת הסבה . ערכות הסבה קיימות בשוק בטווח מחירים שנע בין 3,500 ל 5,500 ₪ וצפונה וצריך להוסיף את עלות ההרכבה. כדאי לציין שדווקא בטווח המחירים הנמוך ניתן למצוא ערכות הסבה מצויינות ואיכותיות שייתנו לכם פיתרון מצויין לרכיבה בסביבה עירונית בעיקרה. הערכות היקרות יותר הן ברובן ערכות לא חוקיות שהנתונים שלהם ב W עולות על המותר בחוק.
ערכות הסבה ניתן להתקין גם על אופני הרים מקצועיות של ממש.
אם אתם רוכבי הרים מתחילים, או שחוזרים לתחביב היינו ממליצים על אופניים איכותיות שבין 1,000 ועד 5,000 ₪ כאשר למתחילים של ממש לא היינו ממליצים להשקיע יותר מכ 1,500-1,700 ₪. בתקציב כזה ניתן למצוא אופניים בסיסיות איכותיות, קשיחות ונוחות שייתנו מענה לכל הצרכים של המתחיל הממוצע. בסכומים היותר גבוהים ניתן לרכוש אופניים איכותיות יותר, עם רכיבים מושקעים ו/או ממותגות שמתאימות אולי גם לשלבים “מתקדמים יותר” בהתפתחותכם כרוכבים מקצועיים.
אם אתם רוכבים מקצועיים יותר, יש להניח שאתם כבר לא זקוקים להמלצות שלנו…
כך או אחרת, באיזו סוג של אופניים שתבחרו לרכוש ולרכב עליהם, אנו מקווים שתפיקו תועלת רבה מסדרת המדריכים שהכנו עבורכם. ושיאפשרו לכם ליהנות מזוג האופניים שלכם, לתחזק אותו הייטב וכיאות, לשמור עליו, ולהפיק ממנו ומהרכיבה את המירב.
בהצלחה, ונתראה בהקדם בהמשך. צוות בית https://4bikes.co.il/