מדריכים טכניים לאופניים

פיתרון לשינוי זווית הראש למוט היגוי בקוטר “1-1/8

גאומטריית האופניים שלנו הינה בעלת השפעה רבה על הרגשת הנוחות והביטחון שהם מעניקים לנו. גיאומטריית האופניים מורכבת מהמימדים והזוויות של צינורות השילדה. זוית הראש של האופניים שלנו מגיעה כעסקת חבילה עם השלדה שלנו מהיום שקנינו אותה. זוית זאת משפיעה בצורה ניכרת על התנהגות האופניים שלנו.
ההשפעה מתבטאת ביציבות ההיגוי, איכות ספיגת המהמורות של המזלג, התנגדות הגלגול בשטח סלעי ועוד.
עבור הרוכבים שמבקשים לשנות את זוית הראש של האופניים שלהם כדי לשנות חלק מהמאפיינים הללו, יש היום סט מיסבי ראש המכיל מנגנון של שינוי זוית הראש. כרגע הסט הזה מתאים לצינור ראש שמתאים למוט היגוי בקוטר “1.5 בלבד וזאת רק כאשר משתמשים במוט היגוי בקוטר “1-1/8 כך שנשאר מקום למנגנון שינוי הזווית.
נכון להיום הרוב המכריע של השלדות הינן בעלות צינור ראש שמתאים למוט היגוי בקוטר “1-1/8 ואין כיום מנגנון לשינוי זווית הראש בשלדות אלו.
מנגנון אין, אבל פיתרון יש!

הכל התחיל בזה שלא הייתי מוכן לוותר על השלדה החדשה שלי רק בגלל שזווית הראש שלה לא היתה לטעמי, חשבתי שאתרגל, שאסתדר, שנתגבר, והכל היה נכון. רק לא כיפי…
במשך כל התקופה הזאת חשבתי על כל פיתרון אפשרי ולאט לאט התכנסתי למה שתראו בהמשך.
הרעיון היה פשוט, בצינור הראש עצמו יש מספיק מקום בשביל להטות את צינור ההיגוי כמעלה עד מעלה וחצי (שזה לא מעט בכלל) לכל כיוון, תלוי כמובן באורך צינור הראש. המכשול העיקרי היה שבתי המיסב שבצינור הראש קבועים במקומם ומקבילים לזווית של צינור הראש. לא משהו שקצת רצון ויכולת טכנית לא יוכלו להתגבר עליו.

בתחילת התכנון צריך לבדוק מהי הזווית המירבית שניתן לקבל עבור צינור ראש באורך נתון, זאת תוך כדי שמירה על כך שהטיית בתי המיסב לא תגרום לנקודות תורפה בגלל איזורים שמאבדים מעוביים. תוכנת הדמיה ותכנון מכני תלת מימדית הינה אחת מהפתרונות המוצלחים לניתוח מימדים ותכנון של בתי המיסב החדשים.

מתוך ההדמיה ניתן להוציא את הגיאומטריה החדשה של בתי המיסב הזוויתיים.

כל סט של בתי מיסב מתוכנן עבור אופניים ספציפיים והזווית מותאמת לפי בקשת הרוכב . בתי המיסב מתחילים את דרכם כמוט אלומיניום מלא. עיבוד ראשוני של החומר יוצר לנו את המבנה הראשוני שלהם.

לאחר מכן מוזן התכנון המדויק למחשב של מכונת עיבוד שבבי מדוייקת אשר מעבדת את בית המיסב למידות הסופיות שלו.

רמת הדיוק הנדרשת במקרה הזה הינה מאיות בודדות של מילימטר. אי דיוק בייצור בית המיסב יכול לגרום לחופשים \ חיכוך או אי התאמה של בית המיסב לשילדה.
  
התכנון אינו מוגבל רק לצינורות ראש של 1.125 אינץ’ (אחד ושמינית) וניתן לתת פתרון כמעט לכל גדלי צינורות הראש שיש בשוק היום. לדוגמא זהו סט של בתי מיסב כולל מיסבים שיוצר במיוחד כך שיתאים לסט של Cane Creek Double X בקוטר 1.5 אינץ’ עבור מזלג 1.5 אינץ’ ושינוי זווית של 1 מעלה.(Banshee Rune)


וזהו סט של בתי מיסב שיוצר עבור צינור ראש Zero Stack או מה שידוע גם בכינוי Semi Integrated ומתאים עבור (Turner 2011, Giant Reign), שימו לב שבית המיסב העליון הוסב לבית חיצוני לצורך הזזת המיסב ושינוי הזווית.
 

הרכבת בתי מיסב זוויתיים על האופניים הינה זהה להרכבת בתי מיסב ישרים. ההרכבה פשוטה אך דורשת כלים מתאימים, זאת כדי לא לגרום נזק לשילדה או לבתי המיסב.
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *