במסגרת הכן גלגליך לקיץ החלטתי לפרק ולנקות את צירי הגלגלים שלי, זאת בעיקבות שטיפה אינטנסיבית שגרמה לי לחשוש פן נכנסו מים לצירי הגלגלים.
את פירוק הנאבה האחורית לא תכננתי, אלא מה? מסתבר שמה שמחזיק אותה זה הציר, והיא פשוט התפרקה לי בידיים.
נאבה קידמית מכילה בדרך כלל שני מיסבים, ציר שעובר דרכם ומכסה לכל צד של הנאבה. בנאבה אחורית הציר בנוי כך שיש לו כבר מכסה קבוע בצד אחד, כך קרה שבזמן פירוק המכסה כביכול, נשלף הציר וגם חלקי הנאבה איתו. אז צילמתי!
צירי הגלגלים והמיסבים שלהם (נאבות) נמצאים תחת עומס לא קטן ויש לבדוק ולטפל בהם תקופתית כדי לשמור על מצבם התקין גם כאשר המיסבים הם סגורים. בדיקה , נקיון וגירוז שלהם יאריכו את חייהם משמעותית.
במקרה שלנו המיסבים הם מהסוג הסגור, למרות זאת אפשר היה לראות שהגריז בתוך הנאבה היה מאוד מלוכלך ואיבד מהתכונות שלו, כמו כן היו עקבות למים שחדרו פנימה ויכולים לגרום נזק לנאבה ולמיסבים.
בדיקה בסיסית של נאבה:
הציר צריך להסתובב בצורה חלקה, ללא נקודות חיכוך או התנגדות.
הציר צריך להיות מהודק וללא חופשים.
הציר צריך להיות ישר ומקביל לנאבה.
אני ממליץ על פתיחה ונקוי של נאבות לפני ואחרי החורף, ובמקרים בהם רכבתם במים ובוץ ויש חשש שנכנסו מים למיסבים.
התמונות וההסברים מתיחסים לגלגל אחורי שהוא יותר מסובך מגלגל קידמי, זאת בגלל גישה לא נוחה לציר בצד של הקסטה. בגלגל קידמי הצד הפחות נוח יהיה הצד של הדיסק אם ישנו.
הכלים הנדרשים:
- מפתח נאבה שטוח – לפי גודל הנאבה, בדרך כלל מפתחות מגיעים 16\15 – 13\14 (לכל צד יש 2 גדלים)
- גריז.
- מקלות אוזניים.
- גליל נייר ניגוב.
- סמרטוט בד.
פרקו את הגלגל מהאופניים והניחו אותו עומד או נשען בצורה יציבה. מומלץ לבצע על הגלגל את הבדיקות הבסיסיות כדי שיהיה לנו בסיס להשוואה לאחר הטיפול. יש להישתדל לא ללכלך את הדיסק בגריז או לפרקו קודם. נשתמש במפתח נאבות או מפתח מתאים כדי לפתוח את המכסה באחד הצדדים כאשר מחזיקים את הציר בצד השני. יש לפתוח את המכסה בעדינות ולשים לב שהקסטה ומנגנון השיניים הפנימי לא נופלים.
לאחר שפירקנו את המכסה הנאבה תיראה כך:
לאחר מכן יש למשוך את הציר בעדינות החוצה ולאחר מכן למשוך בעדינות את הקסטה עם מנגנון השיניים.
לאחר שמשכנו את הציר והקסטה יש להפריד בינהם ולשים לב לחלקים הפנימיים ולסדר בו הם מורכבים.
בדוגמא שלפנינו יש לנו ציר, מכסה, תותב, וקסטה שמחוברת למנגנון השיניים הפנימי של הנאבה:
ננקה היטב את החלקים וגם את שני הצדדים של הנאבה עם נייר טואלט ומקלות אוזניים לפי הצורך:
עכשיו שהכל נקי ניתן להתחיל בגירוז: יש לגרז את מנגנון השיניים היטב מבפנים ומבחוץ, גם את האטם טוב לגרז בנדיבות. את המכסה יש לגרז בצד הפנימיוגם בצד החיצוני שלו ואת הפנים שפונות לכיוון המיסב, את התותב ואת הציר יש לגרז מכל הכיוונים למעט הקצה החיצוני של הציר.
בנאבה יש לגרז את שני הצדדים שניקינו, שכבת הגריז מגינה על המיסבים מפני חדירת מים.
כעת נתחיל להרכיב את הכל בחזרה. נשחיל את הציר לתוך הקסטה עד הסוף:
לאחר מכן נשחיל את התותב על הציר ונבדוק שהוא נכנס עד הסוף.
נחזיר את הקסטה והציר לתוך הנאבה בעדינות ונוודא ושהנאבה ומנגנון השיניים מסתובבים כראוי אחד כנגד השניה.
נרכיב את המכסה בחזרה על הצד הנגדי:
לאחר שהידקנו את המכסה בעדינות, ננגב עודפי גריז.
יש לנקות את הדיסק בצמר גפן ואצטון או אלכוהול לפני ההרכבה של הגלגל במקומו כדי למנוע זיהום של הרפידות!
שימו לב, כל נאבה בנויה בצורה שונה!, יש לשים לב היטב למבנה הנאבה כדי למנוע נזק בזמן פירוק והרכבה של הנאבה.
אין לפרק את המיסבים בכוח או במכות מכל סוג, אם נדרש לפרק את המיסבים, יש לעשות זאת בדרך המומלצת על ידי היצרן.
בהצלחה מצוות 4Bikes.co.il