אני זוכר את הפעם הראשונה שקניתי אופני שטח, למרות תכנון קפדני יחסית, יצאתי עם הרבה יותר ממה שתכננתי.
מסתבר שהתחביב הפשוט לכאורה גורר עימו תעשיה שלמה של ציוד, אביזרים, ועזרים שמהווים חלק נכבד מההוצאות.
זה מתחיל בקסדות מכל הסוגים דרך כל סוגי המיגון האפשרים, פרטי לבוש יעודיים, נעליים, כפפות, ועוד לא נגענו במבחר התיקים והכלים שאפשר לקחת לרכיבה. פשוט עולם ומלואו שצריך להכיר כדי לדעת מה לבקש ליומולדת הבא….
נתחיל בדברים הבסיסיים שיש כמעט לכל רוכב.
קסדה – הקסדה הינה אביזר חובה לכל רוכב, או לפחות צריכה להיות כזו. קסדות נמכרות בדרך כלל בגדלים, עיצובים וצבעים שונים. ההבדלים היותר מהותיים הינם מספר פתחי האיורור, סוג הריפוד הפנימי, אפשרות כיוון גודל הרצועות הפנימיות, המשקל, איכות הציפוי החיצוני ואיכות הרכבת המצחיה להגנה מהשמש. מבחינת הגנה, הקסדות אמורות לספוג את אנרגית המכה ולהישבר במקום שהגולגולת שלנו תשלם את המחיר. כמובן שהקסדה מגינה רק במקומות שהיא מכסה. קסדות “חצי” הינן קסדות נפוצות ביותר בקרב הרוכבים, בעיקר עקב מזג האויר החם ואופי הרכיבה הרגוע. ברכיבה אתגרית מומלץ לרכב עם קסדה מלאה, או בלשון הרוכבים (פול פייס) FULLFACE.
קסדת “חצי”
קסדה מלאה פול פייס Full-Face
כפפות – ברכיבה רוב המשקל שלנו נישא על ידי רגלינו בדרך כלל, אך ברכיבת שטח נדרש גם תמרון ואיזון תמידי של מסת הגוף שלנו תוך כדי רכיבה. את רוב עבודת האיזון עושות ידינו אשר אוחזות בכידון האופניים. האחיזה הינה לאורך כל הרכיבה בעוצמה משתנה לפי תנאי השטח. ידיות האחיזה על הכידון עשויות מתרכובות גומי וסיליקון שונות בעלות מקדם חיכוך גבוה כדי למנוע החלקה של הידיים מהכידון. כאשר אנו כבר עוזבים את הכידון, זה לא תמיד לפי התכנון המקורי שלנו, ולעיתים אנו עושים את דרכינו אל הקרקע בסיוע הגרביטציה והמכשול האחרון שבו נתקלנו….
כדי למנוע פציעות, שפשופים, כאבים ויבלות בכפות ידינו העדינות אנו עוטים עליהן כפפות. יש המון סוגים של כפפות, כפפות חצי שמכסות עד הפרק הראשון של האצבעות, כפפות ארוכות מלאות שמכסות את כל כף היד, כפפות עם ריפוד לכף היד, כפפות עם מיגונים לגב היד, כפפות מאוורות מכאן ומכאן, ועוד הרשימה ארוכה.
אז מה חשוב לנו כשאנו בוחרים כפפות? קודם כל כפפות צריכות להיות נוחות, במידה הנכונה, בלי תפרים מציקים בפנים, בלי ההגבלת תנועה או קיפולים. דברים קטנים כאלו הופכים משמעותיים מאוד כבר בשעה הראשונה של הרכיבה. הדבר הבא שנחפש בכפפות הוא ריפוד של כף היד, אם אלו כריות ג’ל או כל ריפוד רך אחר. ריפוד זה ימנע לחץ ממוקד על העצבים בכף היד שיגרום לכאבים ו”הרדמות” כף היד, ריפוד זה גם מהווה מיגון כאשר אנו פוגשים את הקרקע עם כפות הידיים בנפילה. באקלים המזרח תיכוני יש יתרון לכפפות מאווררות, אך אליה וקוץ בה, כפפה מאווררת תהיה פחות ממוגנת ומרופדת. רוכבים רבים מעדיפים כפפות מלאות בגלל ההגנה שהן נותנות לאצבעות במקרה של נפילה, העדפה זו נפוצה בעיקר ברכיבה אתגרית. ניתן לרכוש כפפות ברמות מיגון שונות, חשוב להתאים את רמת המיגון של הכפפה לסיגנון הרכיבה של הרוכב כדי למנוע פציעות והרס של כפפות מחד וחימום והזעת יתר מאידך.
כפפות “חצי”
כפפות מלאות
חולצת רכיבה – חולצת רכיבה טובה נועדה לנדף את הזיעה. חולצות בד רגילות יספגו את הזיעה וידבקו אל גופנו, חולצת רכיבה טובה תישאר אוורירית וקלה תוך כדי נידוף הזיעה מגופנו. חולצות רכיבה מגיעות במגוון גזרות ועיצובים, רוכסן מלא, רוכסן קצר, ללא רוכסן, עם או בלי כיסים. מומלץ למדוד את החולצה ולודא שהיא מתאימה ונוחה לכם, לחולצות רכיבה יש תפרים מיוחדים כדי למנוע שפשוף של עור הרוכב, חשוב לוודא שהתפרים אינם מציקים. חולצות רכיבה יכולות להיות בעוביים שונים, יש לבדוק שהחולצה שאתם בוחרים לקייץ או לחורף מתאימה ליעודה.
חולצה גם מהווה מגן מהשמש, יש כאלו המעדיפים חולצה עם שרוול ארוך כדי להגן יותר טוב על הגוף. ניתן למצוא חולצות פרירייד או חולצות מוטוקרוס שמגיעות עם שרוול ארוך ואוורור טוב בצורת בד רשת באזורים אסטרטגים.
שימו לב לחולצה הרגילה משמאל ולחולצת הרכיבה מימין
מכנסי רכיבה – אחת מנקודות החיכוך הגדולות שלנו ברכיבה (תרתי משמע) היא נקודת המפגש עם האוכף. בנוסף לתנועה והחיכוך אנו גם מזיעים הרבה ברכיבה, לכן נדרשים לנו מכנסיים שיהיו צמודים ויתאימו לנו כמו עור שני, ינדפו זיעה במהירות ויקלו עלינו את הלחץ שבא מהאוכף. מכנסי טייץ טובים יהיו נוחים ומרופדים וינדפו זיעה היטב. מאחר ומכנסיים הם פריט לבוש שיכול להיות יקר למדי, יש חשיבות רבה לעמידות הבד והתפרים לאורך זמן. רוכבים רבים מעדיפים ללבוש מכנסיי באגי מעל הטייץ אשר משמשים לעיתים גם כאמצעי מיגון מעבר להיותם פריט אופנתי. ניתן גם להשיג מכנסיים עם ריפוד מגן לירכיים ומותניים, אלו בדרך כלל מכנסי רכיבה ל – DH או פרירייד.
מכנסי רכיבה טייץ
מכנסי רכיבה טייץ ממוגנים ללבישה מתחת למכנסיים רחבים
מכנסי רכיבה ממוגנים ל – FR \ DH
תיק רכיבה – אם אתם יוצאים לסיבוב קצר ליד הבית ולא תצטרכו יותר מליטר אחד של מים וקצת חטיפים שיכולים להיכנס בכיס, ואולי פנימית אחת, אתם מסודרים. ברגע שחפצה נפשכם לקחת קצת כלי עבודה, מצלמה, בגדים, שקית מים, ועוד ציוד משלל האפשרויות שעומדות לרשותכם, אתם צריכים תיק.
יש כאלה שעוברים מספר תיקים עד שהם מוצאים את התיק שמתאים להם (כמוני) ויש כאלה שבוחרים נכון בפעם הראשונה. כדי לבחור נכון, צריך לדעת מה מחפשים! אז בואו נראה אילו שיקולים כדאי לא לפספס כשבוחרים תיק.
צורה ומבנה – כדי שתיק הרכיבה יהיה נוח הוא צריך להתאים לגב של הרוכב במידת האפשר. לכן רוב התיקים יהיו צרים ומאורכים כדי לא להפריע לתנועת הידיים בצידי הגוף, אך יש לכך חיסרון מבחינת נפח התיק וסידורו. כדי שהתיק לא יפריע בזמן תנועה, התיק חייב להיות מחוזק אל הגוף בצורה טובה, רצועת מותן ורצועת חזה הן כבר כמעט סטנדרט בכל התיקים וטוב שכך.
נפח – אתם כאלו שסוחבים את כל הבית איתכם לכל מקום או רק את המינימום? אם אתם מינימליסטים, הווה אומר פנימית, כפות לצמיג, שקית שתיה\בקבוק שתיה גדול, אולר כלים וחטיף לדרך, אז תיק שמכיל שקית שתיה ותא נוסף לציוד יספיק.
אם אתם רוצים לסחוב גם מעיל גשם קל בחורף, מצלמה, חולצה נוספת, כלי עבודה, קצת אוכל, עוד פנימית ואת המגינים לקשור מבחוץ, אתם צריכים תיק קצת יותר גדול. מניסיון, תיק בסיסי של כ 12 – 15 ליטר יספק את המינימליסטים, גם אם יגלו לאחר מכן ששכחו שבעצם הם רוצים להוסיף עוד איזה דבר או שניים. עבור אלו שרוצים לקחת איתם מראש ציוד הישרדות לתקופות ארוכות, הייתי ממליץ על תיקים בנפח של 25 – 35 ליטרים בתור התחלה. יש לזכור שבדרך כלל לטיולים של יותר מיום אחד יש רכב מלווה שנושא עליו את האוהלים, שקי שינה, אוכל ועוד. בכל מקרה, חשוב לבחור תיק שיאפשר לכם קצת גמישות בתיכנון המשא שלכם, גם מבחינת נפח וגם מבחינת הרכב התאים (קטנים והרבה \ גדולים ומעט).
מערכת גב – נקודות המגע שלנו עם התיק הן החשובות ביותר מבחינתנו. לכן ברוב התיקים המודרנים פיתחו מערכות גב שיקלו עלינו את החיכוך והחום שמתפתחים בין הגב שלנו לגב התיק. מערכות הגב היום משתדלות להרחיק את התיק מאיתנו על ידי חומרים סינטטים תוך כדי השארת מעברי אויר בין הגב לתיק. שיטה אחת היא בעזרת כריות תמיכה שמפוזרות על גב התיק, הכריות מרחיקות את התיק ויוצרות מעברי אויר שמקררים את הגב ומאדים את הזיעה שנספגת בכריות. שיטה אחרת היא למתוח רשת סינטטית אשר מרחיקה את התיק ומאפשרת מעבר אויר אל גב הרוכב. גם רצועות כתף נושמות\סופגות או עשויות רשת, עושות הבדל משמעותי בהרגשה. תמדדו ותראו מה נוח לכם! מערכת גב רשת
ומילה אחת קטנה על אמינות, אמינות התיק נובעת בעיקר מתיכנון עומסים נכון בהנדסת התיק ושימוש בחומרים טובים. יש לשים לב שרוכסנים אינם נושאים את עומס התיק, כמו כן יש לוודא שהתפירות הן כפולות ואין קצוות פרומים בבד הפנימי אחרי התפירה. רוב התיקים עשויים מבדים סינטטיים עמידים (קורדורה ועוד), למרות זאת תמיד טוב לבדוק איך נראה הבד באיזור התפרים. אם הבד מראה סימני החלשות או שיש חורים מורחבים כתוצאה מהתפירה נסו למצוא תיק אחר.
מגיני ידיים ורגליים – סט מגינים טוב יכול לעשות את ההבדל בין נפילה קטנה לפציעה כואבת. לרוב יגיעו הברכיים והמרפקים ראשונים לקרקע ויספגו את המכה הראשונית. הבעיה האמיתית בתכנון הגנה למרפק \ ברך היא העובדה שאילו מפרקים שנעים כמעט ללא הפסק ברכיבת שטח, הגבלת תנועה של המפרקים הללו תפגע קשות ביכולת שלנו לשלוט באופניים. כאשר בוחרים מגינים יש לשים דגש על 3 דברים חשובים:
נוחות – אם המגן לא נוח, רוב הסיכויים שלא נשתמש בו, המגינים חייבים להיות נוחים לרוכב גם לאורך זמן. המגינים צריכים לאפשר תנועה חופשית של המפרק בזמן רכיבה. מגינים מאוורים יתאימו יותר לאקלים שלנו, יש לזכור שגם המגן הכי מאוורר יהיה חם.
אחיזה – מגינים חייבים לשבת טוב על הגוף כך שלא יזוזו בזמן נפילה, מגן ברך ללא רצועה מעל הברך יזוז ממקומו ולא יגן על הברך בזמן נפילה.
חומרי מבנה – המגן צריך לספוג את האנרגיה של המכה, ולכן חייב להיות מרופד היטב מבפנים וגמיש מעט מבחוץ. כך תיספג האנרגיה והמגן ישאר שלם ולא ישבר לאחר נפילה אחת. יש לשים לב לבד שממנו עשוי הריפוד הפנימי של המגן, כמו כן חשוב לבדוק שהרצועות הנמתחות עשויות מרצועה עבה ותפורות היטב. לרצועות יש נטיה להתארך עם הזמן ולאבד מהאלסטיות שלהן.
עם הזמן והניסיון כל אחד מוצא את הציוד המתאים לו לפי ההעדפות והשיקולים שלו. אין סוף לציוד שנלווה לרכיבת שטח, זהו רק הציוד הבסיסי שחשבנו שטוב לתת עליו הסבר קצר. ניתן להכנס לחנות אונליין שלנו ולראות מגוון ציוד רכיבה לאופניים במחירי נוחות עם משלוח חינם לכל הארץ.