זו אחת מהשאלות שרוכבי האופניים מתחבטים בה לעיתים קרובות. לחץ האוויר הנכון שתשימו בצמיגים הוא אחד המשפיעים הגדולים ביותר על אפקטיביות הרכיבה.
חשיבותם של הצמיגים איננה ניתנת לערעור, צמיגים הם למעשה חלק ממערכת השיכוך שלנו.
בעת רכיבה הצמיגים הם אלה שמחברים אותנו לשביל (רוב הזמן) ולכן חשוב לטפח את ה-“קשר” הזה.
לפני הרכיבה חשוב מאוד להגיע ללחץ האויר הנכון בשבילכם על מנת להשיג את מקסימום הביצועים והנוחות ברכיבה.
כאשר הלחץ בצמיגים גבוה מדי סביר להניח שיקרה אחד מהדברים הבאים(או שילוב שלהם):
• האופניים ינתרו להם כאשר תגיעו למגע עם מכשול
• הביצועים שלכם בפניות ובסיבובים ירדו משמעותית
• הסיכוי להתנתקות הצמיג מהגלגל גדל.
כאשר לחץ האוויר בצמיגים נמוך מדי:
• הגדלת הסיכויים למה ש”המומחים” קוראים snake bite
• ירידה ביעילות הפידול
יש כמה “חוקים” כלליים שכדאי לנו, רוכבי השטח, לקחת בחשבון:
• רוכבים כבדים יצטרכו לחץ אוויר יותר גבוה (כמובן שזה גם נכון להיפך)
• צמיגים בעלי נפח קטן (1.8-2.1) יזדקקו ללחץ יותר גבוה בעווד שצמיגים בעלי נפח גדול יותר (2.2+) יסתפקו לחץ נמוך יותר.
• צמיגים בעלי דפנות צמיג מחוזקות, מתגלגלים ומתפקדים טוב יותר בלחץ נמוך
• צמיגי טיובלס יזדקקו ללחץ נמוך יותר מאשר צמיגים עם פנימיות.
עלינו לזכור, שלמרות ש”חוקים” אלו מספקים לנו נקודת פתיחה טובה, עלינו תמיד לזכור שלחץ האוויר תלוי מאוד גם בסיגנון הרכיבה שלנו, דגם הצמיג ותנאי השטח בו אנו רוכבים.
ברגע שנימצא את הלחץ האופטימלי בשבילנו 5 PSI לכאן או לכאן אז נוכל לכוונו בהתאם לתנאי השטח בקלות ובזריזות.
באופן אידיאלי, אנחנו נרצה שלחץ האוויר (PSI) יהיה נמוך ככל שניתן בלי להיכנס לבעיות של פנצ’רים בסיגנון הסנייקבייט הידוע לשימצה או “היצבטות” הצמיג בין הקרקע לחישוק. לכן, על מנת לדעת מה הלחץ המתאים לך, ובהתייחס ל”חוקים” שרשמנו לנוחיותך לעיל, נפח את הצמיג (עדיף כמובן במשאבת רצפה עם מד לחץ) ל 45 PSI ולך תעשה סיבוב בשביל המוכר לך. לאחר הסיבוב, הורד 5 PSI ותקוף את השביל שוב. תחזור על הפעולה כמה פעמים ושים לב לתוצאות.
ב PSI נמוכים יותר תרגישו אחיזה טובה יותר ורכיבה רכה יותר. מאחר ואיננו רוצים להגיע לשלב ה”היצבטות” יש לשים לב להרגשה בעת מעבר על סלע או מכשול, האידיאל הוא שלא נשמע את המכה של הגלגל במכשול. ברגע ששמענו אז הלחץ נמוך מדי.
המלצתנו היא, להמשיך בתהליך של הורדת הלחץ עד שתמצאו את הלחץ המתאים ביותר לסגנון רכיבתכם וכמובן לצמיגיכם.
לצמיגי טיובלס, החשש מ”היצבטות” הצמיג או סנייקבייט הוא נמוך הרבה יותר. באופן כללי צמיגי טיובלס וכמובן חישוקים שמיועדים לשאת צמיגים כאלו זקוקים ללחץ הנמוך ב 5-7 PSI מאשר צמיגים בעלי פנימיות.
ולאחר התיאוריה באה שאלת מיליון הדולר, מה לחץ האוויר שאני צריך בצמיגים שלי.
ה”המומחים” החליטו כדלקמן (שוב הבאה כאן החלוקה בין צמיגי פנימיות, לביון צמיגי טיובלס, בין צמיגים רחבים יותר ורחבים פחות)
• צמיגים מגודל של 2.3 ומעלה ובעלי פנימיות – 28-30 PSI
• צמיגים קטנים יותר מ 2.25 ועד 2.1 ובעלי פנימיות – 30-32 PSI
• צמיגי טיובלס מגודל 2.3 ומעלה – 26-28 PSI
• צמיגי טיובלס קטנים מ 2.25 ועד 2.1 – 27-28 PSI
לסיכום
לכל אחד יש דעה משלו על מה לחץ האוויר הנדרש בצמיגי האופניים שלו. יכול מאוד שלחץ אוויר של 50 PSI או 20 PSI עושה להם טוב. המלצתנו היא שכל אחד יעשה את השיקולים ואת הבחינות שלו ויגיע ללחץ האוויר המתאים ביותר לו. לחץ האוויר הנכון הוא די אינדיבידואלי לכל אחד מאיתנו, תלוי בהרבה גורמים (חלקם ניתחנו לעיל) אשר משתנים כל הזמן.
אנו מקווים שהיסודות שפרשנו לכם לעיל יעזרו לכם להגיע לאופטימום.
רכיבות מהנות והכי חשוב בטוחות.