כדי להבין את ההבדל בין רכיבה עם פדלים שטוחים לבין רכיבה עם פדלים ננעלים (קליטים), הפכו את האופניים שלכם ונסו לסובב את הפדלים פעם אחת בעזרת כף יד פתוחה ופעם כאשר אתם אוחזים את הפדל.
מעבר לשליטה בכוח שמופעל בזמן הדיווש על ידי דחיפה ומשיכה בו זמנית, עם קליטים ניתן גם לדווש בצורה יותר אחידה ולהרוויח מכך אחיזה טובה יותר. לאחר שרוכשים מעט מיומנות ברכיבה עם קליטים, מגלים שהצורה שבה אנו רוכבים על האופניים משתנה משמעותית עקב היותנו “מחוברים” אליהם.
קליטים לא נועדו לרכיבת XC בלבד, הם נועדו לכל רכיבה בה אנו רוצים שהרגל לא תתנתק לנו מהפדל, אם זה בגלל מהירות גבוהה או בגלל שטח משובש. ברכיבת FR לא סביר שתמצאו הרבה רוכבים שמשתמשים בקליטים מאחר ובסגנון רכיבה זה יש צורך לפעמים לשחרר את הרגל במהירות מהפדל. יש להתחשב גם בכך שכוח המופעל על ידי הקליט לוחץ בשטח יחסית קטן על הנעל, כאשר מופעל עומס רב על הרגל לאורך זמן זה מורגש ולא נוח. למרות זאת, יש דברים שיותר נוח לבצע עם קליטים, למשל קפיצות במהירות נמוכה ו Wheelie Drop כמו שבתמונה.
אחרי שהחלטנו כבר לנסות לרכב עם קליטים, נותר לנו לבחור פדל בהתאם לצרכינו. דבר ראשון יש לשקול את סגנון הרכיבה שבשבילו הפדל מיועד, אם אנחנו מתכוונים להשתמש בו גם עם נעליים רגילות מדי פעם או שאנחנו רוכבים עם נעל יחסית רכה, ניקח פדל שיש לו בצד אחד פדל שטוח, או פדל עם כלוב מסביבו שישא חלק מהעומס כדי שהלחץ יתפזר על שטח גדול יותר ולא ילחץ בנקודה אחת בלבד. לדוגמא:
חשוב להתייעץ עם חברים שיש להם ניסיון עם יותר מסוג אחד של פדלים ולקחת לניסיון את הפדל שאתם רוצים אם אפשר. פדלים ננעלים טובים נמדדים במספר היבטים. הראשון לדעתי הינו המפתח לרכיבה עם קליטים והוא תחושת הביטחון שהם משרים על הרוכב. תחושת הביטחון נובעת מהיכולת להתחבר ולהשתחרר בקלות מהפדלים בכל מצב, פדלים שההתחברות אליהם או ההתנתקות מהם היא בעייתית יקשו על הרוכב ויורידו את ביטחונו העצמי, זאת בנוסף לסיכון שלא יצליח להשתחרר כשירצה.
דוגמא טובה לפדל שמתחבר ומתנתק היטב הוא ה520 של שימנו שיצא לפני כשנתיים ומאז הפך פופולרי מאוד בקרב הרוכבים.
מדד נוסף לאיכות הפדלים הוא איכות המיסבים שלהם, פדל עם מיסבים באיכות נמוכה לא ישרוד לאורך זמן ויקשה על הדיווש. מיסבים סגורים איכותיים הינם מרכיב חשוב בפדלים טובים וניתן להרגיש זאת כבר בחנות על ידי סיבוב הפדל.
פדל טוב לא יאפשר חופש בתנועה לאחר ההתחברות למעט תנועה סיבובית של הרגל, הווה אומר תנועה ימינה ושמאלה של העקב. מידת החופש של סיבוב הרגל לפני שהיא מתנתקת נמדדת במעלות, לכל פדל מידת החופש שלו ולכל רוכב ההעדפה שלו.
המדד האחרון שאתיחס אליו הינו היכולת להתחבר ולהתנתק כאשר סוליית הנעל מלוכלכת בבוץ, או במילים אחרות “פינוי הבוץ” שלו. אחד מהפדלים המפורסמים ביכולת שלו לפנות בוץ הוא “מקציף הביצים”, Egg Beater של Crank Brothers . הפדל מורכב מזוג תופסנים שמאפשר התחברות מ 4 כיוונים שונים של הפדל כמעט בכל מצב!
גם חברת TIME פיתחה פדלים עם פינוי בוץ טוב על בסיס שיטה דומה לאחיזת הנעל. במקרה שלפנינו זהו פדל עם פלטפורמה מסביבו לשיפור חלוקת העומס על הנעל וכך נוספת גם האפשרות לרכב עם נעל רגילה במקרה הצורך.
לסיכום, קליטים זה עניין של העדפה אישית, אם אינכם רוכבי FR, TRIAL או פעלולים, רוב הסיכויים שתוכלו להפיק בעזרתם יותר יעילות ויותר הנאה מהרכיבה שלכם. הם יגבילו אתכם בקטעים טכניים מסוימים ובהליכה במעברים קשים, אך בסך הכל אם בחרתם את הפדל לפי הרכיבה שלכם, הוא יתרום לרכיבה שלכם יותר ממה שהוא יגרע.
בברכה צוות פור בייקס!